Otyłość, cukrzyca, choroby układu krążenia, nowotwory – do tych i innych chorób może prowadzić niewłaściwe odżywianie. Jakie są zasady zdrowego żywienia i dlaczego warto znaleźć alternatywę dla chipsów, frytek i batonów czekoladowych?

Właściwe odżywianie pozwala zachować witalność przez wiele lat, pozytywnie wpływa na samopoczucie, zdrowie, a także na odporność, trawienie i przemianę materii. Według Światowej Organizacja Zdrowia przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania pozwala zapobiec 1/3 rodzajów nowotworów. Co więcej, dzięki zbilansowanej diecie można uniknąć do 80 proc. chorób serca – m.in. miażdżycy czy nadciśnienia tętniczego i o 90 proc. zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II.

Złe odżywianie – jakie ma skutki i dlaczego warto z niego zrezygnować?

Skutkiem złego odżywiania mogą być nie tylko nowotwory czy choroby serca, ale także choroby jelita grubego, osteoporoza, otyłość, anoreksja, bulimia, kamica żółciowa i próchnica zębów. Eksperci w niewłaściwym odżywianiu upatrują także źródeł chorób cywilizacyjnych takich jak np. spadek odporności immunologicznej i wynikające z niego alergie, infekcje, choroby autoimmunologiczne, zwyrodnienie stawów, łuszczyca, nieżyt jelit. Zdaniem specjalistów stosując odpowiednią dietę możemy również uchronić mózg przed demencją, chorobą Alzheimera i utratą pamięci. Jak zatem powinna wyglądać zdrowa dieta?

Warzywa i owoce

Jak się właściwe odżywiać?

Przede wszystkim należy przestrzegać kilku zasad – odżywiać się regularnie, jeść różnorodnie, pić dużo wody, unikać nadmiernych ilości cholesterolu i tłuszczu, spożywać dużo owoców, warzyw, zdrowych węglowodanów i roślin strączkowych. Ważne jest także to, by unikać fast foodów, chipsów i słodyczy będących źródłem szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych i izomerów trans. Słodzone napoje takie jak oranżady, lemoniady czy napoje typu cola powinny być zastąpione przez soki owocowo-warzywne.

Po jakie przekąski w ciągu dnia warto sięgnąć?

Przepisów na zdrowe śniadania i obiady jest wiele. Nie mniej jest pomysłów na zdrowe przekąski. Czym zastąpić frytki i batoniki?

Zamiast słodyczy warto sięgnąć po świeże lub suszone owoce, a także orzechy, pestki dyni i pestki słonecznika. Świetnie sprawdzają się także sałatki owocowe.

Do szkoły, pracy czy na uczelnię można zaopatrzyć się w owsiankę w słoiczku. Słodkiego smaku dodadzą jej rodzynki, orzechy, suszone morele. Dobrym rozwiązaniem jest też koktajl, smoothie lub jogurt naturalny z syropem klonowym.

Pyszną przekąską do szkoły i pracy są też ciasteczka owsiane. Można je upiec dzień wcześniej, dodać do nich bakalie lub banana.

Zamiast kupowanych chipsów warto przyrządzić je samodzielnie z pieczonych lub suszonych warzyw używając do tego ulubionych przypraw! Warto sięgać po pieczone frytki z marchewki lub selera naciowego, hummus i pieczoną ciecierzycę.