Warzywa i owoce zawierają mnóstwo witamin i minerałów. Każdy z nas już od najmłodszych lat wie, że powinny być one podstawą zdrowej, zbilansowanej diety. Niektóre z nich są jednak szczególnie zdrowe ze względu na swoje właściwości. Które warzywa i owoce warto włączyć do swojego jadłospisu?

Spożywanie owoców i warzyw pozwala uchronić nas przed licznymi chorobami, w tym chorobami serca. Niektóre z nich pozwalają spowolnić proces starzenia się, unormować ciśnienie, obniżyć poziom cholesterolu. Które warzywa i owoce mają szczególnie dużo witamin?

Bataty obniżą ryzyko chorób serca i nowotworów

Bataty to słodkie ziemniaki, które z powodzeniem mogą zastąpić zwykłe ziemniaki. Sposobów na ich przyrządzenie jest wiele – mogą być gotowane, pieczone, stanowić dodatek do zup. Zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych m.in. witaminę A w postaci beta-karotenu, który pozwala obniżyć ryzyko chorób serca i nowotworów.

Warzywa kapustowate wyeliminują komórki rakowe

Warzywa kapustowate to m.in. kalafior, brokuły, kapusta, brukselka, rzepa i jarmuż. Wszystkie one zawierają znaczne ilości sulforafanów, które hamują namnażanie i eliminują wręcz komórki rakowe. Posiadają także izotiocyjaniany, czyli związki przeciwnowotworowe potrafiące zwalczać substancje zawarte w tytoniu.

Warzywa i owoce w koszu

Pomidory

Pomidory są w naszym kraju bardzo popularne. Dodawane do kanapek, sałatek, stosowane do zup i sosów. Bez obaw można je podgrzewać, ponieważ wówczas nie tracą swoich właściwości a wręcz przeciwnie – sporo zyskują. Poziom zawartego w pomidorach likopenu – silnego antyoksydantu, który może mieć wpływ w profilaktyce nowotworów płuc, piersi i prostaty – wzrasta bowiem wraz ze wzrostem temperatury. Ale to nie wszystkie zalety tych warzyw. Zawarte w pomidorach potas i błonnik wskazane są dla osób cierpiących na choroby układu krążenia zaś kwas liponowy wspomaga metabolizm, a cholina – naszą pamięć.

Winogrona

Zarówno czerwone, jak i zielone winogrona pomagają w zapobieganiu chorób serca. Ponadto, zielone winogrona posiadają związki przeciwdziałające nowotworom i pozwalające chronić układ nerwowy. Owoce te, zdaniem ekspertów, pozwalają też zapobiec schorzeniom związanym ze starzeniem się, czyli chorobie Alzheimera i Parkinsona. Pomagają też w stanach zapalnych i w przypadku choroby wieńcowej.

Owoce jagodowe, czyli truskawki, maliny, borówki, jeżyny, jagody acai

Do owoców jagodowych zaliczamy m.in. porzeczki, maliny, jagody, jeżyny, truskawki, borówki, poziomki i agrest. Owoce te można dodawać do owsianki i płatków śniadaniowych. Działają też przeciwzapalnie i przeciwoksydacyjnie, polepszają pamięć chroniąc komórki mózgu przed starzeniem się. Ponadto, owoce jagodowe wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu.