Rozgrzewające herbaty, malinowe lub imbirowe, z dodatkiem cytryny i miodu to dobre rozwiązanie na zimowe wieczory. Ale to tylko jeden element diety, którą powinno się stosować w mroźnych miesiącach.

W zimowe, mroźne miesiące często rośnie nam apetyt. Nic w tym dziwnego – organizm musi utrzymać stałą temperaturę ciała podczas gdy temperatura na zewnątrz spada do -20 stopni Celsjusza. W związku z tym energię pozyskaną z pokarmów organizm musi przetworzyć na ciepło, które ogrzeje organizm.

Dobra zimowa dieta rozgrzewa, wzmacnia odporność, a także chroni przed infekcjami i zakażeniami dróg oddechowych oraz układu pokarmowego. Takie funkcje pełni m.in. herbata owocowa z dodatkiem miodu i imbiru. Jest silnie rozgrzewająca, działa przeciwzapalnie, poprawia też krążenie krwi. Co jeszcze warto włączyć do naszej diety w zimowe miesiące?

Kociołek zupy grzybowej w rękach kobiety

Zamiast ciężki potraw – wartościowe posiłki!

Zimą, z uwagi na to, że nasze zapotrzebowanie energetyczne wzrasta, często mamy ochotę na ciężkie potrawy i słodkie przekąski takie jak ciasta czy czekolada. Jeśli masz ochotę na coś tłustego, zjedz jednak zamiast kotleta tłustą ryb. Zawiera ona wartościowe kwasy tłuszczowe omega3 i cenne przeciwutleniacze.

Nie zaspokajaj głodu suchymi kanapkami i zimnymi przekąskami. Zamiast tego jedz sycące, rozgrzewające zupy. Mają one wiele składników odżywczych, m.in. fosfor i potas. Nie zapominaj o przyprawach. Papryka, kurkuma, imbir i chili pobudzają trawienie, przyspieszają spalanie kalorii i zwiększają wzrost temperatury ciała. Także cynamon działa rozgrzewająco na organizm, a czosnek i cebula, oprócz właściwości przeciwgrzybicznych i antybakteryjnych, wzmacniają odporność. W zimie warto też sięgnąć po pełne witamin samodzielnie robione soki owocowo-warzywne.

Witaminy przede wszystkim!

W mroźne miesiące powinniśmy dostarczać organizmowi wiele witamin i minerałów. Niestety, zimą mamy utrudniony dostęp do świeżych warzyw i owoców. Nieocenione są w tym przypadku mrożonki, dzięki którym warzywa i owoce zachowują większość swoich składników odżywczych.

Z mrożonych warzyw można w niedługim czasie przygotować zupy, ale także inne potrawy. W sklepach dostępnych jest mnóstwo mrożonych warzyw, m.in. brokuły, kalafior, bób, fasolka szparagowa, brukselka. Popularne są też mieszanki. Warto po nie sięgać niezależnie od pory dnia – witaminy mają szczególne znaczenie w zapobieganiu infekcjom!

Warto ograniczyć także spożycie cholesterolu i nasyconych tłuszczów zwierzęcych. Zrezygnuj z tłustych mięs, fast foodów, frytek i słodyczy. Pamiętaj! Właściwa, zbilansowana dieta to najlepsza ochrona przed infekcjami i chorobami.